woensdag 13 februari 2013

Er was eens…..

 

Er was eens een moeder die veel bakte. Elke avond na het eten keek de vader in de vriezer en haalde daar de benodigde broden uit voor hun zes lieftallige kindertjes. Omdat één van deze kindertjes niet zo goed tegen al die gist die nou eenmaal in brood zit kan werd er al een hele tijd no-knead brood gebakken.

Heel erg lekker en heel gezond dachten deze vader en moeder. Elke zaterdag werden er weer een heleboel broden gebakken zodat ze er minimaal zeven dagen mee vooruit konden.

Maar opeens, zomaar op een woensdagavond deed de vader een verontrustende ontdekking…. Het grote broodvak in de vriezer was leeg…. echt helemaal leeg nog geen kruimeltje te vinden…

Oh nee, wat nu! Geen eten op donderdag! Maar gelukkig leven deze vader en moeder in 2013 en hoeven er geen kindertjes met hongerige buiken en hersens naar school maar draait de economische molen zelfs in deze noordelijke provincies bijna 24 uur per dag…

Pffff, wat een opluchting!

De moeder toog vol goede moed op de fiets en vertrok onder gelukwensen richting de supermarkt. Na een zware koude tocht daar eenmaal aangekomen wandelde ze rustig richting DE hoek met brood. Waar zowaar nog 4 hele broden lagen te wachten op een nieuwe bestemming.

Moeder bekeek de broden, voelde aan de broden en zag de prijs van deze broden. Moeder toog geheel broodloos weer richting huis want moeder is wel goed maar niet gek…

Vol verbazing werd moeder bij thuiskomst aangekeken…. geen brood?! Wat nu?

Gelukkig zijn moeders niet voor één gat te vangen en worden er gewoon twee broden MET VEEL gist gebakken.

13-10-2013 (5)

9 opmerkingen:

  1. Wat zien die broden er mooi uit! Die van mij knappen altijd open.
    Kan ik niet bij jou in de leer ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook wel benieuwd wat voor broden en hoe je de broden maakt. Wij bakken brood in de broodbakmachine maar die zijn te klein voor ons gezin. Nu overweeg ik om het brood in de machine te laten kneden en dan ook van die broodbakblikken te kopen.
    Dus als je tips hebt, heel graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anita, deze foto is tijdens het rijzen genomen. Wat wel wil helpen tegen het inscheuren is om zelf alvast de bovenkant in te knippen.

    Sigrid, dit zijn "gewone" gistbroden. Ik kneed ze ook in de broodbakmachine ( mijn keukenmachine deed het mooier maar die heeft het begeven) en bak ze dan af in de oven.
    Het recept wat ik gebruik is: 750 meel, 400 ml water, ca, 40 ml olie. 1 eetlepel zout en 2 eetlepels gist.
    Na het kneden ongeveer een uurtje rusten, dan vormen en in het blik doen en weer 1 tot 2 uur laten rijzen. Nu afbakken op 200 graden in 40 minuten. Je hebt dan een brood van ongeveer 1200 gram dus anderhalf supermarkt brood.

    De no-knead broden volg ik dit recept voor.
    pak een grote pan, ik gebruik er 1 van 3 liter.
    Doe hierin 450 gram bloem
    een halve theelepel gist
    één theelepel zout
    345 gram water ( ca, 350 ml)

    Dit roer je allemaal goed door elkaar met een pollepel o.i.d

    Doe de deksel op de pan en laat het ongeveer 18 uur in de keuken staan.
    (let op geen typfout echt 18 tot 24 uur)

    Als je het deeg pas enkele dagen later nodig hebt zet dan de pan in de koelkast het is dan ongeveer een week houdbaar.

    Als je het brood wilt maken bestuif je aanrecht dan rijkelijk met bloem en haal met behulp van keukengereedschap het deeg uit de pan. Het is nu erg draderig en plakkerig.

    Vorm het een beetje en doe het in een bakblik.
    Als de hoeveelheid ongeveer verdubbeld is afbakken in een voorverwarmde oven op 200 graden in 40/45 minuten.

    Dat laatste brood word ook wel in een pan (afgedekt) gebakken maar dat vinden wij niet lekker.
    Het heeft wel wat van italiaans brood, beetje zurig en erg luchtig.

    groetjes Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las je uitleg gisterochtend en ben meteen aan de slag gegaan met het eerste recept.
      Een paar jaar geleden maakte ik broden in de broodbakmachine, maar die broden worden vrij massief, met een dikke harde korst. En altijd die deeghaken er uit snijden hè. Laatst een speltbrood in de oven geprobeerd, maar dat was ook nog niet een overweldigend succes.

      Het eerste deeg heb ik gemaakt in de keukenmachine, want een deeghaak van de bbm functioneerde niet meer. Ik durfde het niet aan om al het deeg in een cakeblik te doen (bij gebrek aan een ander bakblik), ik was bang dat het te groot zou worden. Dus verdeeld over twee bakblikken.
      Het in vorm kneden bleek ook nog een hele kunst, bleek na afloop (ik zal er binnenkort een stukje aan wijden op m'n blog). En het had achteraf toch wel in een blik gekund.

      Maar ik was niet te stuiten en bakte na het avondeten nog een brood. Toch alle beslag in een cakevorm.
      Het deeg goed in model gekneed en in het blik in een warme oven laten rijzen. Ik had niet meer genoeg tarwemeel en deed er bloem bij.
      Daarna 55 minuten in een oven van 180 graden.
      En over het resultaat ben ik heel tevreden. Het is een mooie bus brood geworden, luchtig van binnen, nog wel met een redelijk massieve korst, maar heel goed te kauwen.
      Heel erg bedankt voor je recept, je hebt me flink verder geholpen.

      Het no-knead recept klinkt ook een experiment waard.

      Ben ook benieuwd naar de ervaringen van Sigrid.

      groetjes Anita

      Verwijderen
  4. Vanmorgen een groot bakblik gekocht, ze hadden er nog maar 1, dus deze eerst maar even testen. Het eerste brood staat nu te rijzen en gaat zo de oven in. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het brood is helemaal gelukt! Nu had ik 500g broodmeel +water+ gist + olie in een bakblik gedaan maar de volgende keer ga ik jouw recept proberen Ingeborg. Gebruik jij ook gewoon formaat bakblikken, of extra groot?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi allebei,

    Leuk om te lezen dat jullie het grprobeerd hebben!
    Anita, misschien de oven iets heter en dan korter in de oven?

    Het vormen doe ik heel simpel. Uitrollen tot een soort van rechthoek. Boven en onderkant naar binnen klappen en dan de zijkanten naar binnenklappen. Beetje aandrukken. Je kijjkt dan tegen de onderkant van het brood aan. Ik doe trouwens altijd bakpapier in de vormen dan weet ik zeker dat ze weer los komen na het bakken...

    Sigrid ik heb twee maten bakvormen. Die van het zweedse warenhuis, daar maak ik broden in op basis van 500 gram meel en een paar grote ( van de a.ction) waar ik de grotere broden in doe. Die zijn wel zo groot dat een afgebakken brood net over de rand komt maar misschien moet ik ze gewoon wat langer laten staan rijzen...

    Pas op trouwens het is erg verslavend om je broden zelf te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het broodbakken gaat helemaal goed! Ik heb nu een broodblik van de b.lokker en daar past heel mooi een 600g meelbrood in. Ik heb er eerst een 750g brood in gebakken maar toen werd ie wel heel erg groot. Morgen ga ik nog een paar bakblikken extra kopen zodat ik 3 tot 4 broden tegelijk kan gaan bakken.
      Ik heb die van de a.ction ook gezien maar die zijn wel erg groot, dat gaat niet passen in de broodtrommels.

      Bedankt voor je tips! Het is heerlijk om brood te bakken

      Verwijderen
    2. Hhahahha, ja het is echt leuk ik ben het helemaal met je eens!
      Kijk anders ook eens op de blog van Karien http://achterbergen.blogspot.com/
      Zij heeft hele lekkere dingen staan met no-knead brood...

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.